Training klantcontact met Toolbox

Praktische training klantgesprekken

Wellicht herken je dat jouw mensen hun uiterste best doen, maar niet het gewenste visitekaartje uitstralen. Of bepaalde regie in de klantgesprekken niet in handen krijgen. En je hebt ondertussen niet alleen met medewerkers te maken, maar ook met Service Level Agreements, werkdruk, ziekteverzuim, stress en emoties en de medewerkers die de steeds mondiger wordende klanten aan de lijn hebben.

training-klantcontact

Ze doen hun best maar weten bijvoorbeeld niet goed hoe ze:

  • leiding in hun gesprekken kunnen behouden
  • gesprekken kort kunnen houden
  • aandacht voor de klant kunnen richten, met de focus op een effectief professioneel gesprek
  • aandacht op het huidige gesprek kunnen hebben, zonder de wachtrij te vergeten. Door in het moment effectief te communiceren, laten ze juist de wachtrij verkleinen.
  • discussies kunnen voorkomen en klantgerichter te werk gaan
  • ze de behoefte van de klant kunnen achterhalen en in one time fix de klant helpen
  • hoe ze weerstanden kunnen ombuigen naar tevreden klanten

Wellicht hebben de medewerkers al een externe cursus gehad, maar bleek niet praktisch genoeg te zijn, weggezakt of niet blijvend gebleken. De mensen vonden het wel leuk of leerzaam, maar het is niet blijven hangen. Of het verloop op de afdeling is groot geweest waardoor de tools en de know how niet meer aanwezig is. Dat is toch zonde!

Stel nu eens voor dat daar een oplossing voor is door niet alleen een praktische training, maar ook een op maat gemaakte praktische toolbox voor jouw medewerkers en leidinggevenden, zodat de kennis in huis aanwezig is. Die toolbox met tools biedt de medewerkers praktische hulp om een prettig gesprek te voeren met jouw klanten. En is aangepast aan de kernwaarden van de organisatie.

Meetbare tools voor meting van kwaliteit – quality monitoring

Deze tools in communicatie helpen medewerkers maar ook jouw leidinggevenden door de communicatie in 1 oogopslag inzichtelijk te maken. Jouw leidinggevenden kunnen in gesprekken deze toolbox visueel krijgen en per medewerker zien waar de groei zit. Ook medewerkers zelf krijgen meer houvast en leiding over hun gesprekken. En zo kunnen leidinggevenden en medewerkers samen blijvend de communicatie optimaliseren en inzichtelijk krijgen voor zichzelf. De kwaliteit van de klantgesprekken wordt continu gemonitord (Quality monitoring). En het systeem wordt geheel van jou.

Ervaringsgericht

Alle tools worden praktisch geoefend in oefensituaties zodat het herkenbare en ‘hapklare’ brokken zijn om in de praktijk meteen mee aan de slag te gaan. Er worden delen uit gesprekken nagespeeld. De feedback is vooral positief en stimulerend om het geleerde juist toe te passen.
De toolbox met kwaliteitscriteria zal vooral ingetraind worden voor wat betreft het omgaan met emoties en het voorkomen van verbale klachten. De medewerkers leren zo om weerstanden weg te nemen.

Ook krijgen de medewerkers hierdoor nog meer op maat hun persoonlijke positieve punten en verbeterpunten aangereikt. Hierdoor zijn ze zich direct in de praktijk bewust van bepaalde punten die goed gaan en punten waaraan met elkaar te werken. Door deze bewustwording kunnen ze de veranderslag maken.

Leidinggevenden krijgen de coaching van de toolbox in handen

De leidinggevenden zijn de basis van deze ontwikkeling, zodat zij zo snel mogelijk de gegenereerde tools kunnen overnemen. Contactmomenten en intakegesprekken met jouw leidinggevende(n) zijn dus de basis voor de inbedding van de training, zodat de leidinggevende het trainingstraject dragen en integreren in de organisatie.

Zij worden begeleid, zodat zij de medewerkers gaan coachen en trainen op de werkplek. Leidinggevenden krijgen feedback-tools en andere behulpzame coachingstools in handen om op lange termijn de klankcommunicatie met de medewerkers samen optimaal te houden. Blijvend kunnen zij de kwaliteit van de communicatie bewaken en monitoren. Professionaliteit, service en commercie komt op een hoog niveau voor jouw organisatie, voor nu en in de toekomst.

Shine Academy is specialist in het effectief communiceren met de klant. Zij heeft daarvoor praktische trainingen, en levert daarbij een specifieke en organisatie gerichte, maatwerk toolbox – met concreet en effectief gedrag in het klantcontact. Wil jij ook deze manier en dit praktische instrument om meetbare  communicatie in jouw organisatie te krijgen?  Neem dan hier contact met ons op om er meer over te weten te komen.