Voor verandering
Hoe kan ieder mens dealen met de constante factor verandering?
Veel mensen hebben te maken met veranderingen. Persoonlijk. En ook in de organisatie waar we deel van uit maken. Maar nog gekker: als mens hebben één constante factor en dat ís verandering.
Een verandering doet constant iets met ons mensen. Ook al willen we dit liever niet erkennen. We willen graag groot, volwassen en professioneel zijn en daar ‘gewoon’ mee omgaan.
En toch lukt dat niet altijd. Opeens staat de verandering voor de deur, bijvoorbeeld verandert de omgeving van onze werkplek in flexplekken; de directie besluit te gaan fuseren; de nieuwe leidinggevende komt met een nieuw plan; de zoveelste reorganisatie wordt ingezet of er gaan collega’s ontslagen worden. Veranderingen waar we aan blootgesteld worden en waar we nieuwe omstandigheden ervaren.
Uit de comfortzone … Hoe nemen onze hersenen ‘gevaar’ waar?
En wat blijkt nu? Als we ons, als mensen, willen aanpassen aan deze andere omstandigheden, voelen we ons oncomfortabel. Er gebeurt iets ‘out of the ‘bekende’ box’. Dan gebeurt er iets met ons.
Wat we namelijk zien uit onderzoeken is dat oude mechanismes en patronen uit de hersenen geactiveerd worden. Deze oude mechanismes zorgen ervoor dat oude stress- patronen ofwel de coping-mechanismes geactiveerd worden. Ooit leerden we als kind manieren om met nieuwe situaties om te gaan. En vaak worden deze mechanismes in de huidige veranderingen weer actief. Ons lichaam komt in actie, maar niet vanuit het huidige moment of omstandigheden. Ons lijf maakt ons klaar om te vluchten, bevriezen en/of te vechten. Dat doen we bijna niet eens zelf. Het neemt het over. En daardoor communiceren we wél op een manier, die niet past bij hoe we ons willen uiten. Dat is ineffectief. En niet bruikbaar voor wat we willen. Ook vaak voor de mens zelf niet. En toch gebeurt het.
Nu komen we terug op jou: de organisatie. Door deze oude mechanieken vertalen zich als ineffectieve gedragingen en communicatie in een verandering. Dat uit zich bijvoorbeeld dat mensen met ‘de kont tegen de krib gaan’, weerstand bieden in elk overleg of vertellen ‘dat het vroeger beter was en weer zo moet’. De verandering lijkt te worden gesaboteerd. En eigenlijk wat er aan de hand is: er zijn oude mechanismes actief.
Herken je dat mensen ineffectief met elkaar om kunnen gaan?
Herken je dit, dat hierdoor jouw mensen in jouw organisaties ineffectief met elkaar communiceren? Of bij stress op een nare manier met elkaar omgaan door te roddelen, een fusie of reorganisatie bijeenkomst dwarsbomen, elkaar aanvallen, discussiëren of lang en ineffectief vergaderen? En je weet ook wel: het is zeker geen onwil. En dat blijkt ook: Het blijkt vooral de onmacht en oude patronen van mensen te zijn, waar je mee te maken hebt. Maar je hebt er wel mee te dealen.
Omzetten van ineffectief gedrag naar effectief gedrag
En daar willen wij jou graag bij helpen. Wij willen hierin mensen ondersteunen om patronen, emoties en weerstanden te hanteren en om te zetten in effectief gedrag. We leren om in de verandering zichzelf en elkaar te horen en zien, waardoor er meer onderling begrip ontstaat, creatieve ideeën naar voren komen, oplossingen naar boven komen waar je nog niet aan had gedacht.
En niet alleen leidinggevenden helpen we: jouw medewerkers ook.
Stel nu dat hiervoor een oplossing is …
Stel nu dat hiervoor een oplossing is dat uw leidinggevende zijn of haar mensen mee krijgt in een verandering? En dat uw mensen tools krijgen om mee te gaan in de gewenste verandering, terwijl ze bij zichzelf blijven en effectief zichzelf in hun unieke talenten, creativiteiten en kwaliteiten in blijven brengen?
Neem gerust contact met ons op om verder te praten over de mogelijkheden voor u. Of laat uw telefoonnummer of mailadres achter, zodat we contact met u opnemen.
Lees ook gerust verder als u meer wilt lezen over onze specifieke trainingen, die we uiteraard graag voor u op maat maken. We hebben een paar onderwerpen op een rij gezet waar wij mensen vaak bij hebben geholpen.
Oplossingen in de veranderingen waarbij we opdrachtgevers hebben geholpen:
- Training hoe mensen uit eigen kracht kunnen beïnvloeden – meer regie krijgen over ineffectieve patronen en een effectieve pro actieve houding aannemen in de verandering (u curve)
- Sessies over “van waarde zijn en waarde toevoegen”
- Training hoe mensen mee te nemen in een verandering
We ondersteunen de veranderingen ook praktisch, bijvoorbeeld via het HR- instrumentarium. We praten mee hoe u deze effectief kunt inzetten om bij te dragen aan de verandering. Of we helpen leidinggevenden om de plannings- functionerings- en beoordelingscyclus te kunnen aan- of toepassen in de verandering.
Waar het vooral om draait is dat uw vraag of situatie voorop staat. En daarover praten we graag met u verder.