Leiderschap in effectieve gespreksvoering


Hoe zet u ‘formele’ gesprekken effectief in?

Als leider voert u regelmatig gesprekken met medewerkers van meer formele aard. Dat zijn niet alleen de gesprekken binnen de bekende HR cyclus, maar bijvoorbeeld ook ziekteverzuim gesprekken of een slecht nieuws of goed nieuws gesprek. Deze gesprekken zijn zeer krachtig. Ze beïnvloeden het gedrag van medewerkers binnen de hele organisatie.

Het voeren van dergelijke gesprekken is echter niet makkelijk: het is een kunst die u kunt leren.
Hoe zorgt u ervoor dat u deze gesprekken tot een zo effectief mogelijk middel inzet?
Shine Academy kan u ondersteunen met een gerichte training op dit gebied.

Gesprekken kunnen lastig zijn

Formele gesprekken met uw team zijn voor u als leidinggevende één van de belangrijkste taken. Zo zijn er de jaarlijkse plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken. Ook slecht nieuws gesprekken zijn u waarschijnlijk niet vreemd. Het kan spannend en lastig zijn om deze gesprekken te voeren, met name als het gaat om confronterende zaken als ontslag of iemand op zijn gedrag aanspreken.

Hieronder leest u een aantal uitdagingen die voor veel gesprekken gelden. Een gespreksstructuur, zoals de plannings- functionerings- & beoordelingscyclus, is er om u te ondersteunen. Dat gaat echter niet vanzelf. Wellicht merkt u dat de structuur of formulieren niet bij uw organisatie passen. De gesprekken mogen uniformer en meer van waarde zijn en waarde geven.

Ook gemaakte afspraken tijdens gesprekken worden niet altijd door werknemers nageleefd. Het is een kunst om afspraken concreet en helder te maken. Ook eigenaarschap is belangrijk bij de naleving van afspraken: hoe kan u iets gerust bij een ander laten liggen?

Van zowel leidinggevende als medewerker kan niet worden verwacht dat zij volledig objectief zijn: we zijn allemaal mensen. Oordelen en beelden uit het verleden kunnen een rol spelen. Dat geldt ook voor het elkaar ‘niet liggen’. Dat dit regelmatig voorkomt, is onvermijdelijk. De vraag is hoe hiermee om te gaan en het bespreekbaar te maken.

Een training in effectieve gespreksvoering

Gesprekken kunnen een groot verschil maken. Afspraken worden nageleefd, eigenaarschap wordt vergroot, gedrag wordt aangepast en de overall organisatie resultaten worden er beter van. Wat dacht u van het in handen krijgen van tools en inzichten om al uw gesprekken voortaan effectiever te voeren? U krijgt praktische handvatten om gesprekken in te richten en ondersteuning om u hierin te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld in een training met uw HR afdeling, uw collega leidinggevenden of uw MT.

Tijdens de training komen de volgende zaken aan bod:

  • Het aangaan van het gesprek is vaak één van de lastigste punten. Hoe voorkomt u het uit de weg gaan van belangrijke maar moeilijke gesprekken?
  • Hoe plant u gesprekken zo goed mogelijk in binnen de agenda, voor een effectieve opbouw van de gesprekscyclus?
  • Hoe bouwt u het gesprek op en zorgt u voor structuur?
  • Hoe gaat u zonder oordelen het gesprek in en scheidt u een subjectieve mening van resultaten & gedrag?
  • Hoe bereikt u veiligheid en openheid in het gesprek?
  • Hoe geeft u medewerkers structureer meer eigenaarschap?

Praktische oefening met behulp van een acteur staat centraal, om theorie meteen in de praktijk te brengen

Stap voor stap begeleiding

Tijdens de training nemen we u stap voor stap mee in het verloop van een gesprek. We doorlopen de fasen van het gesprek met praktische oefeningen en concrete tools. U leert begrijpen welke aanpak en technieken het best werken en waarom. De theorie en vaardigheden voor elke stap worden direct geoefend en besproken. Hiervoor is een acteur aanwezig. Zo leert u van uw eigen ervaring, maar ook door naar andere leiders te kijken. Deze openheid is tevens goed voor uw leiderschapscultuur. Na de training heeft u concrete tools om mee aan de slag te gaan in de praktijk.

Klaar voor de volgende stap in effectieve gespreksvoering?

U bent bij ons op de juiste plek om op een veilige manier de stap naar effectievere gesprekken te zetten. Neem gerust contact op als u toe bent aan deze stap. Als u uw gegevens achter laat, nemen wij ook graag contact met u op om te bespreken hoe wij u kunnen ondersteunen.

Aangesloten bij:
NOBCO De Ethische Kring Coaching Nederland NOBTRA
© Copyright Shine Academy -  Colofon