Leiding effectieve gespreksvoering

Hoe zet je ‘formele’ gesprekken effectief in?

Als leider voer je regelmatig gesprekken met medewerkers van meer formele aard. Dat zijn niet alleen de gesprekken binnen de bekende HR cyclus, maar bijvoorbeeld ook ziekteverzuim gesprekken of een slecht nieuws of goed nieuws gesprek. Deze gesprekken zijn zeer krachtig. Ze beïnvloeden het gedrag van medewerkers binnen de hele organisatie.

Het voeren van dergelijke gesprekken is echter niet makkelijk: het is een kunst die je kunt leren.
Hoe zorg je ervoor dat je deze gesprekken tot een zo effectief mogelijk middel inzet?
Shine Academy kan jou ondersteunen met een gerichte training op dit gebied. 

training-leiders

Gesprekken kunnen lastig zijn

Formele gesprekken met jouw team zijn voor jou als leidinggevende één van de belangrijkste taken. Zo zijn er de jaarlijkse plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken. Ook slecht nieuws gesprekken zijn jou waarschijnlijk niet vreemd. Het kan spannend en lastig zijn om deze gesprekken te voeren, met name als het gaat om confronterende zaken als ontslag of iemand op zijn gedrag aanspreken.

Hieronder lees je een aantal uitdagingen die voor veel gesprekken gelden. Een gespreksstructuur, zoals de plannings- functionerings- & beoordelingscyclus, is er om jou te ondersteunen. Dat gaat echter niet vanzelf. Wellicht merk je dat de structuur of formulieren niet bij jouw organisatie passen. De gesprekken mogen uniformer en meer van waarde zijn en waarde geven.

Ook gemaakte afspraken tijdens gesprekken worden niet altijd door werknemers nageleefd. Het is een kunst om afspraken concreet en helder te maken. Ook eigenaarschap is belangrijk bij de naleving van afspraken: hoe kan je iets gerust bij een ander laten liggen?

Van zowel leidinggevende als medewerker kan niet worden verwacht dat zij volledig objectief zijn: we zijn allemaal mensen. Oordelen en beelden uit het verleden kunnen een rol spelen. Dat geldt ook voor het elkaar ‘niet liggen’. Dat dit regelmatig voorkomt, is onvermijdelijk. De vraag is hoe hiermee om te gaan en het bespreekbaar te maken. Het blijft lastig, daarom is het goed een training te krijgen in effectieve gespreksvoering. Effectieve gespreksvoering training krijgen? Lees snel verder. 

Een training in effectieve gespreksvoering

Gesprekken kunnen een groot verschil maken. Afspraken worden nageleefd, eigenaarschap wordt vergroot, gedrag wordt aangepast en de overall organisatie resultaten worden er beter van. Wat dacht je van het in handen krijgen van tools en inzichten om al jouw gesprekken voortaan effectiever te voeren? Je krijgt praktische handvatten om gesprekken in te richten en ondersteuning om je hierin te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld in een training met jouw HR afdeling, jouw collega leidinggevenden of jouw MT.

Tijdens de training komen de volgende zaken aan bod:

  • Het aangaan van het gesprek is vaak één van de lastigste punten. Hoe voorkom je het uit de weg gaan van belangrijke maar moeilijke gesprekken?
  • Hoe plan je gesprekken zo goed mogelijk in binnen de agenda, voor een effectieve opbouw van de gesprekscyclus?
  • Hoe bouw je het gesprek op en zorg je voor structuur?
  • Hoe ga je zonder oordelen het gesprek in en scheid je een subjectieve mening van resultaten & gedrag?
  • Hoe bereik je veiligheid en openheid in het gesprek?
  • Hoe geef je medewerkers structureer meer eigenaarschap?

Praktische oefening met behulp van een acteur staat centraal, om theorie meteen in de praktijk te brengen.

Stap voor stap begeleiding

Tijdens de training ‘effectieve gespreksvoering’ nemen we jou stap voor stap mee in het verloop van een gesprek. We doorlopen de fasen van het gesprek met praktische oefeningen en concrete tools. Je leert begrijpen welke aanpak en technieken het best werken en waarom. De theorie en vaardigheden voor elke stap worden direct geoefend en besproken. Hiervoor is een acteur aanwezig. Zo leer je van jouw eigen ervaring, maar ook door naar andere leiders te kijken. Deze openheid is tevens goed voor jouw leiderschapscultuur. Na de training heb je concrete tools om mee aan de slag te gaan in de praktijk.

Klaar voor de volgende stap in effectieve gespreksvoering?

Jij bent bij ons op de juiste plek om op een veilige manier de stap naar effectievere gespreksvoering te zetten. Neem gerust contact op als je toe bent aan deze stap. We bespreken hoe dan hoe wij jou kunnen ondersteunen.